2024/05/22
【ご報告】
Appalachian State University / 2024 Study Abroad in Japanで江口会長が講演
2024年5月15日(水)10時~12時、米国アパラチアン州立大学のStudy Abroad in Japan プログラムにて、当協会の江口泰広会長(学習院女子大学名誉教授)が「Social Products and Marketing」をテーマに同大学MBA生へ講演(英語)を行いました。
講演では、クラダシやマザーハウスを事例に日本におけるソーシャルプロダクツの成功要因を共有するとともに、ソーシャルプロダクツやSDGsに通じる考え方として、日本に古くからある「三方よし(売り手よし、買い手よし、世間よし)」、近年注目される「六方よし(売り手よし、買い手よし、世間よし、作り手よし、地球よし、未来よし)」について紹介しました。
講演後は、ソーシャルプロダクツ開発において必要な要素とは何かをメインテーマに学生とディスカッションを行いました。学生からは、デザインや品質といった機能性はもちろんのこと、企業としての理念を背景とした戦略的マーケティングの重要性や、ターゲティングについての意見が交わされ、大変有意義な時間となりました。
ソーシャルプロダクツを通じて、今後とも海外の教育機関との幅広い関係が広がっていけばと期待しております。
Click here to view the lecture.
On Wednesday, May 15, 2024, from 10:00 a.m. to 12:00 p.m., APSP President Yasuhiro Eguchi (Professor Emeritus, Gakushuin Women's College) gave a lecture on “Social Products and Marketing” to MBA students at Appalachian State University's Study Abroad in Japan Program.
In the lecture, he shared the success factors of social products in Japan, showing Kuradashi and Motherhouse as examples, and also explained the concept of “Sanpo-yoshi” (good for the seller, good for the buyer, and good for the society), which has been used in Japan for a long time, and “Roppo-yoshi” (good for the seller, good for the buyer, good for the society plus good for the maker, good for the earth, and good for the future), which has attracted attention in recent years, as a way of thinking that is common to social products and SDGs.
After the lecture, a discussion was held with students on the main theme of what elements are essential for social products. The students discussed not only the functionality of design and quality, but also the importance of strategic marketing and targeting based on the company's philosophy. It was a very meaningful time to exchange opinions with students about social products.
We hope to continue to expand our broad relationship with overseas educational institutions through social products.